BROUWERS IPA

In juni 2016 introduceerde Albert Heijn het merk Brouwers. Een pilsener met een nieuwe smaak en een nieuwe identiteit. Brouwers is een uniek biertje omdat het past tussen een karaktervol speciaal bier en een dorstlessende pilsener. Nu, een jaar verder, wil Albert Heijn het Brouwers assortiment uitbreiden met een nieuw biertje: IPA - India Pale Ale.

 

Samen met de BNO organiseerde ze dit jaar (2017) de Packaging Talent Award, een jaarlijkse packaging design wedstrijd voor beginnende ontwerpers.

 

Ik ben de gelukkige winnaar van 2017 en dit is het design waarmee ik gewonnen heb:

Voor mijn design concept heb ik goed gekeken naar hoe en waarom IPA nou ontstaan is. In de brieving werd aangegeven dat het bier gebrouwen werd voor de soldaten en burgers in engelse colonieën. Het bier moest een lange reis maken, wel 5 maanden lang.

 

Daar ligt dus ook mijn concept. Ik heb gekeken hoe ze het bier verpakte op het schip naar de colonieën toe. Ze deden dit in grote houten biertonnen. Vandaar dat ik van het bierblikje en bierflesje een biertonnetje heb gemaakt.

 

Door de grafische (geschilderde) schuine lijn in combinatie met wit en een felle kleur is het duidelijk te zien dat het familie is van “Brouwers Pilsner”. En door een tonnetje van de verpakking te maken laat je juist weer zien uit welke tijdgeest het bier komt.

 

Om ook met de omdozen in de juiste tijdgeest te blijven heb ik gekeken wat nog meer iconisch was op de schepen uit deze periode. Vaak had ieder bemanningslid van een schip zijn eigen houten kist met daarin zijn waardevolle bezittingen.

 

En het waardevolle wat zich in de Brouwers kistjes bevindt is heerlijk India Pale Ale bier.

 

 

Door mijn prijs heb ik erg veel publiciteit gekregen. Hier een paar bladen en blogs waar ik met mijn prijs voorbij ben gekomen: BNOMarketing Tribune Marketing Fuel Pakkracht magazine (pagina 50) PakkrachtDrimbleFonk VBAT

info@chromegraphics.nl

06 53561397